Aktualności

Żywienie dzieci w wieku żłobkowym

Czas, w którym dziecko zaczyna uczęszczać do żłobka jest jednocześnie zakończeniem okresu jego najintensywniejszego wzrostu, i przejściem w kolejną fazę, która koncentruje się na rozwoju fizycznym, a pokłady przyjmowanych kalorii zużywane są w dużej mierze na ten właśnie cel. Aby rozwój ten odbywał się prawidłowo, należy przestrzegać kilku żelaznych zasad, by zapewnić dziecku zbilansowane przyjmowanie wszystkich niezbędnych substancji. Maluch powinien codziennie spożywać produkty zbożowe, najlepiej te pełnoziarniste, w postaci chleba, makaronów, płatków. Niezbędne w codziennej diecie są również produkty mleczne, w tym mleko modyfikowane, dedykowane właśnie dzieciom powyżej 1 roku.

W jadłospisie nie powinno zabraknąć również świeżych owoców i warzyw, szczególnie strączkowych, przy tym warto zadbać o to, by były to owoce sezonowe, ponieważ wtedy mają one najwięcej wartości odżywczych.

Spośród mięsa wybierać należy chude mięso czerwone, wędliny, drób. W diecie powinny się znaleźć również jajka, jednak nie częściej niż 2-3 razy w tygodniu, najlepiej podawane naprzemiennie z mięsem. Ważne są także ryby, których w Polsce je się niestety niewiele, a które powinny być podawane co najmniej 2 razy w tygodniu. Wśród tłuszczów najlepiej wybierać te roślinne, ze zwierzęcych póki co rezygnując, a do picia najlepiej podawać wodę lub domowe soki owocowe.